Diétás receptötlet:

Koleszterin és triglicerid diéta. Navigációs menü

SÚGÓ Az étrend-kiegészítők szerepe kóros vérzsírértékek esetén A vérben jelenlévő triglicerid és koleszterin mennyisége jelentősen befolyásolhatja a szív és érrendszeri betegségek kockázatát. Kóros eltéréseik esetén a diéta és a mozgás az, amelyeket rögtön meg kell célozni, mindamellett az étrend-kiegészítők szerepe sem elhanyagolható. Szerző: Dr. Gulyás Tamás Lektor: Dr. Palik Éva Küldd el ismerősödnek ha tetszett Nyomtatás A zsírok nélkül nem megy Szervezetünk az energiát zsír formájában tárolja.

Ezen felül az összes testi sejtünk sejtmembránját zsírok alkotják, így jelenlétük elengedhetetlen az életben maradásunk szempontjából. A zsírok legalapvetőbb formái a zsírsavak ezek hosszú fonalszerű molekulák és a koleszterin.

Egyénre szabott energia bevitel Célunk az ideális testtömeg elérése és megtartása. Az étrend energiatartalmának a beteg állapotához kell igazodnia függ: nemtől, kortól, fizikai aktivitástól. A túlsúly esetén energiaszegény étrendet kell tartani ez általában nőknélférfiaknál kcal bevitelt jelent naponta. A telített zsírsavak fogyasztásának csökkentése A telített zsírsavak emelik legjobban a koleszterinszintet, felelősek az érszűkület kialakulásáért. A legtöbb telített zsírsav a sertés- a marha-és a bárányhúsban, sertés- és baromfizsírokban libazsír, kacsazsírszalonnában, tepertőben valamint a lefölözetlen tejben házi tej található.

A koleszterin a mellékvesekéreg-hormonok, a nemi hormonok és a D-vitamin alapanyaga, így igen nagy szükségünk van rá, a megfelelő helyen. Három zsírsavmolekula egy glicerinmolekulával összekapcsolódva alkotja a triglicerideket, amelyek egy háromágú fésűhöz hasonlítanak. Ez utóbbi formában tárolja testünk az energiát. A zsírok fajtái talajdonságainknál fogva méret, zsír—, és vízoldékonység, hajlékonyság stb.

Az energiatárolás és szabályozás mellett, fontos, hogy például a gyulladásos és gyulladásellenes molekulák alapanyagai, szöveteink, szerveink vázrendszerének építőkövei, a zsíroldékony vitaminok szállítói, az összes membrán fő alkotói. A zsírokat vérünk fehérjéhez kötve szállítja. Ezeket a lipoproteineket a májunk állítja elő, és így kerülnek a vérbe, illetve így jutnak el a célszövetekbe.

Trigliceridek az energiáért

A felesleges zsírok és a koleszterin visszajut a májunkba és egy része újrahasznosul, egy része pedig az epével a bélrendszerbe ürül. A koleszterin képes onnan koleszterin és triglicerid diéta felszívódni, amellyel egy körforgás valósul meg. A növényi rostok csökkentik ezt az újrafelvételi lépést azáltal, hogy megkötik a koleszterint a bélrendszerben. A növényi szterolok pedig "becsapják" a felvételért felelős bélsejteket, így hatásukra kevesebb koleszterin kerül visszaszívásra.

A magas LDL-koleszterin- és trigliceridértékek, fokozott érrendszeri kockázatot jelentenek. Csökkentésük indokolt és a fentiek megértése fontos a megelőző lépések megtételéhez, a megfelelő vérzsírértékek megtartásához.

További cikkeink a témában

A diéta ugyanis csak az egyik elem, és az sem pusztán az állati zsírok visszaszorításában merül ki. Milyen életmódi beavatkozások lehetnek szükségesek? A vérzsírok kóros értékét mind a diéta, mind a mozgás, mind a stressz káros hatásainak csökkentése képes javítani. Az étrend szempontjából nem csak az a fontos, hogy csökkentsük a telített zsírok és a koleszterin bevitelét, hanem éppoly fontos a megfelelő mennyiségű rost bevitele, a finomított szénhidrátbevitel csökkentése, illetve az omega-3 zsírsavak arányának emelése.

Ez utóbbi a trigliceridszint csökkentésében játszik fontos szerepet. A korábban már említett növényi szterolok és sztanolok képesek csökkenteni a koleszterin felszívódását. A mozgás számos vizsgálat szerint képes befolyásolni a vérzsírok értékét. Az, hogy kinek hat jobban a mozgás, kinek a diéta, genetikailag is meghatározott, de a kettőt együtt érdemes követni.

A vérzsírokra ható étrend-kiegészítők Vitaminok Az egyik legtöbbet vizsgált és évtizedek óta alkalmazott vitamin a B3-vitamin, amelynek két formája van, a nikotinsav vagy niacin és a nikotinamid.

A niacin koleszterincsökkentő hatása régóta ismert.

Kapcsolódó cikkek

Használata azért szorult vissza, mert szedése kezdetekor hisztamint szabadít fel az allergiáért felelős immunsejtekből és ez bőrpírt, viszketést okoz. A folyamat azonban itt meg is áll, így valódi allergiás reakció nem alakul ki. A szedés során ez a tünet fokozatosan csökken, majd megszűnik.

  1. Könnyű elveszíteni a hátzsírt
  2. Így csökkentsd a triglicerid-szintedet étkezéssel! | Well&fit
  3. Fogyás vérszegénységgel
  4. Vérzsír, triglicerid: Mit tehetünk a magas triglicerid ellen?!
  5. Ütemezés a hasi zsír elvesztésére
  6. Egy szimpla vérképen is feltüntetik a koleszterin- és triglicerid-szintet.
  7. A magas trigliceridszint diétája - Koleszterin-diéta

Ma már tudjuk, hogy nem csak az LDL-koleszterint csökkenti, de a HDL-koleszterint növeli és a Lipopotein a szintet is képes csökkenti, ami az érelmeszesedés egyik központi szereppel bíró molekulája.

Mindezek által a niacin a szív és érrendszeri események kockázatát is képes csökkenteni.

zsírvesztés az idióták számára

Bár a koenzim Q10 nem rendelkezik koleszterin- vagy trigliceridszintet csökkentő tulajdonsággal, érdemes itt megemlíteni, mivel egyes egyes koleszterinszin- csökkentő gyógyszerek gátolják a termelődését. Épp ezért gyógyszeres terápia esetén fokozottabban koleszterin és triglicerid diéta ügyelni pótlására.

A zsírok nélkül nem megy

Ezek a fájdalmak lehetnek enyhék, vagy kínzóak, igen rizkán izomsorvadás is felléphet. Tea és egyéb növények A zöld tea, illetve a fekete tea szintén képes lehet csökkenteni az LDL-koleszterin-szintet, míg a HDL- és trigliceridértékekre nincsen hatással.

Egy csésze tea ilyen irányú hatása csekély, így a kivonatok hatásosabbak lehetnek, mint a tea fogyasztása. Hasonló hatással bír az erjesztett vörös rizs kivonata is, amely a gyógyszerként használt statinokhoz hasonló vegyületet is tartalmaz.

30 napos zsírégető dvd

Kedvező hatásúak a már fentebb említett növényi szterolok. Ezek a vegyületek a koleszterinhez hasonlóak, hasonlóan is szívódnak fel, így a receptorokért vetélkedve csökkenthetik a koleszterin felszívódását.

Fő szterolforrások a növényi magvak mogyoró, dió és a csírák, illetve a szterolokkal dúsított élelmiszerek pl.

Gyuri bácsi a koleszterinről beszél

Meg kell említenünk a galagonya szerepét, amely szintén hatással lehet az LDL- és trigliceridszint csökkentésére, igaz, csak rágcsálókon végeztek vele tudományos vizsgálatot. Mivel a lipoproteinek a májban képződnek, illetve a zsírok a bélbe a máj által termelt epén keresztül ürülnek, a máj megfelelő működése szintén fontos alapfeltétele a normális értékeknek.

Tartalomjegyzék

A máj támogatására a gyógyszeres szemlélet sem ismer jobban a máriatövis és a homoktövis hatóanyagainál. Ezen növények magjából sajtolt olajok, számos jótékony hatással rendelkeznek, így kúraszerű használatuk kóros vérzsírértékek esetén javasolt lehet.

Shii-take Lentinus edodes gomba katt ide! Tea Veronikafűből Olíva olaj az étolaj helyett. Az étolajjal nincs gond, csak annyi hogy hizlal és semmit nem segít, nem csökkenti a triglicerid szintet Glükofitt kapszula. Keserűdinnye-kivonat por tartalmú étrendkiegészítő készítmény. Kendermag kapszula: koleszterin és triglicerid csökkentő hatású.

A homoktövis olaja magas növényi szitoszterol-tartalommal bír, amely a fentebb említett mechanizmusokkal gátolja a koleszterin felszívódását. Zsírsavak A halakban található koleszterin és triglicerid diéta 3 zsírsavak — különösen az EPA és DHA összetevőik - jelentősen képesek csökkenteni a trigliceridszintet, de a koleszterinre nincsenek hatással, sőt egyes vizsgálatok pár százalékos emelkedést is mutattak hatásukra.

Forrás: rf. Használatuk - a kezelőorvossal egyeztetve - megfelelő életmód mellett veszélytelen, így érdemes próbálkozni velük. Irodalom: De Jong, Plat, J. Mensink, R. Journal of Nutritional Biochemistry, Pal A. Complement Ther Med, 19 3 vastagbél öntözése okoz e fogyást, Jun. Epub: May

rhonda forlaw fogyás