A Kamaz autógumiban 7,5 MPa a nyomás. Hogy némi fogalmunk legyen arról, hogy ez a mérőszám és mértékegység együtt mit jelent, Torricelli (Faenza, 1608 – Firenze, 1647) olasz evangelista fizikus és matematikus (természettudós) munkásságára kell vetnünk egy pillantást.
A Kamaz egyébként itt parkol az ablakom alatt fél napja, volt időm olvasgatni az oldalát.
Torricelii mérte meg a levegő nyomását első ízben az emberiség történetében. Egy üvegcsövet – amelyiknek az egyik vége zárt, a másik nyitott – higannyal töltött meg, majd ujjával a nyílást lezárva ezt a csövet egy úgyszintén higannyal töltött tálba állította. Remélem eléggé plasztikus, remélem látható.
A Mester keze tehát a tálban, a méteres üvegcső merőleges a higanyfelszínre. Ekkor Torricelli elveszi ujját a nyílás elől, és a csőből áramlani kezd a sűrű, ezüstös folyadék a tálba – QUICKSILVER ! – (amelynek 1 cm³-e 13,6 gramm!). De nem az összes! Akárhányszor ismétlődik meg ugyanez a jelenet, a csőben 76 centiméter magasságban megállapodik a higany, és nem mozdul.
Ebből a Mester arra a következtetésre jut, hogy a tálban levő higanyfelszínen pontosan akkora súlyú a levegő, mint amekkora a 76 centiméteres higanyoszlopnak a súlya. Gyors számítgatások következnek, amelynek alapján Torricelli ki – és bejelenti, hogy ha a 76 centiméteres higanyoszloppal egyensúlyt tartó levegő nyomását egységnyinek vesszük, és szerényen, nem önmagunkról 1 Pascalnak nevezzük el, akkor a levegő nyomása tengerszinten – közelítőleg – 102 kPa. (kilopaszkál) Tehát 1m³ levegő tömege 1,3 kilogramm.
A kPa-nak a MegaPa ezerszerese. Így tehát a Kamaz autógumiban hét és félezerszer nagyobb a nyomás, mint tengerszinten. Feltéve, ha jól számoltunk.
De ha rosszul számoltunk, én akkor sem élnék szívesen Kamaz autógumiban.